Quines tendències educatives us imagineu trobar a les aules?


Comença a ser habitual trobar propostes de tendències educatives a curt, mitjà i llarg termini. De vegades, aquestes propostes semblen massa futuristes i poc realistes amb el dia a dia d’una aula, i altres les podríem aplicar si repensem la nostra pràctica diària.

  • Magisterio ha publicat l’Anuario de la Educación, on es recullen nou tendències presents al llarg d’aquesta dècada que hem iniciat. Entre les que s’hi descriuen, destaquen l’educació expandida (educació a qualsevol hora, espai i lloc), les pedagogies verdes (cada vegada és més necessari fomentar una consciència ecològica entre l’alumnat), l’aprenentatge adaptatiu (aconseguir, amb l’ajuda de la tecnologia, la personalització de l’aprenentatge), soft skills (podeu trobar més informació en aquest post publicat) i la neurociència (conèixer com aprèn el cervell per millorar la nostra pràctica educativa i reforçar allò que ja fem).

  • L’associació Espiral publica cada any un llistat de tendències educatives organitzades en tres blocs en funció de si la tendència ja està posada en pràctica, si està en desenvolupament o si és una perspectiva de futur. L’últim informe recull un total d’onze propostes, de les quals destaquem les següents: aprenentatge servei (metodologia activa amb una llarga trajectòria educativa amb voluntat comunitària), espais educatius innovadors (tenir present que l’espai també influeix en les relacions educatives per analitzar-lo i optimitzar el nostre entorn educatiu) i aprenentatge immersiu (utilitzar aquelles tecnologies que ajuden a simular entorns virtuals, com ara la realitat virtual).

  • Cada any se celebren a Londres les jornades sobre tecnologia educativa Bett, i el pronòstic que en fan de les tendències educatives per al 2020 són: intel·ligència artificial (ús de sistemes automatitzats en educació superior per fomentar la memorització), ús de la tecnologia actual de forma més intel·ligent (aprofitar estratègicament les eines tecnològiques que tenim al nostre voltant, encara que no siguin d’última generació), càrrega docent (emprar sistemes informàtics per reduir la càrrega de feines del docent i fomentar la compartició i la reutilització entre l’equip docent per generar sinergies).

Conèixer propostes educatives, encara que puguin semblar allunyades de la nostra realitat d’aula, ens ajuda a imaginar altres escenaris, i fins i tot a poder veure com podríem aplicar a petita escala el que proposen aquests llistats de tendències educatives.

Alguna d’aquestes tendències us sembla viable per dur a l’aula? Teniu experiència amb alguna? No dubteu a explicar-nos quina és la vostra experiència!

Comentaris

Entrades populars