Aprendre a sumar amb materials manipulables


Avui dia els materials manipulables són un recurs més que trobem en pràcticament totes les aules de Primària i Infantil, i que ajuden a comprendre conceptes matemàtics com els números, les quantitats i fins i tot les operacions. Sabeu com fer-los servir?

Avui ens centrarem en els reglets i us proposem un exemple per aprendre a sumar.

Quins passos previs cal fer abans de començar a sumar amb reglets?


Abans de començar a sumar amb reglets, cal tenir en compte el nostre alumnat i si estan acostumats o no a fer servir aquest material. En cas que no estiguin acostumats a fer servir els reglets, recomanem abans fer un seguit d’accions:


1. Cal primer haver introduït el material, és a dir, que els alumnes ja sàpiguen quin número representa cada reglet, tot i que és recomanable tenir un gràfic o un dibuix dels reglets ordenats de l’1 al 10 per ajudar a recordar.



Per fer-ho, una bona forma d’introduir els reglets és deixar que l’alumnat hi jugui de forma lliure.

2. Com a part d’aquest joc lliure, també cal haver jugat experimentat amb les equivalències dels reglets, és a dir, si agafo el reglet de color blau, que equival al 9, i el reglet blanc, que equival a l’1, i els posem l’un darrere l’altre, podrem veure que ocupen el mateix espai que el reglet taronja, que representa el del 10.


Aquestes experimentacions prèvies amb els reglets mitjançant el joc ajudaran l’alumnat a anar reconeixent els colors i les mides i a veure que existeixen equivalències entre els diferents reglets en funció de com els ajuntem.

Com podem fer una suma amb reglets?

Un cop l’alumnat ja coneix els reglets, és hora de començar a aplicar-los en operacions matemàtiques; en aquest cas, començarem per la suma. Recomanem fer-ho primer amb sumes que donin un resultat màxim de 10 per facilitar així el reconeixement i l’ús dels reglets dins d’un context matemàtic per després sumar amb resultats més grans.

Mireu com plantegen en aquesta escola la suma i com els alumnes la resolen: 



Us heu fixat en l’enunciat del problema? Deia: “Si tinc 12 mitjons vermells i 26 mitjons de color rosa, quants mitjons tinc?” Si ens hi fixem, veiem que la mestra ha fet servir en primer lloc la contextualització, perquè així, quan l’alumnat manipula els reglets, està pensant en mitjons vermells i en mitjons rosa, la qual cosa trenca l’abstracció de l’operació i els números matemàtics.

És important tenir en compte introduir les operacions matemàtiques des de la contextualització per entendre què vol dir sumar i per a què serveix. Aquesta acció facilitarà l’ús d’aquesta operació en futurs problemes matemàtics. Què vol dir des de la contextualització? Es tracta de partir de situacions de la vida quotidiana en les quals hàgim de sumar, com, per exemple, quants alumnes som en total a cicle inicial o quants alumnes hi ha a tot el curs de segon entre les diferents classes que hi hagi a l’escola.

Ara tornem a fixar-nos en com els alumnes resolen l’operació plantejada al vídeo. El que fan és representar les quantitats de mitjons vermells i rosa amb els reglets a partir de la descomposició dels 12 mitjons vermells, d’una banda, i dels 26 mitjons rosa, de l’altra, tal com mostrem a la imatge següent:


Una vegada tenen tots els reglets a la taula, si us hi fixeu veureu que alguns alumnes (no tots) han buscat l’equivalència del reglet del sis (el de color verd) al costat del del dos (el de color vermell), és a dir, els han posat en fila i han buscat el reglet que ocupa el mateix que aquests dos (el del 8, que és de color marró):


Encara que no sigui necessari, és millor que l’alumnat faci la conversió que un reglet de 6 i un de 2 es poden substituir per un de 8, perquè els ajudarà a anar interioritzant que 6 + 2 = 8.

Per fer la suma i obtenir el resultat final, ajunten tots els reglets i acaben obtenint 3 reglets de 10 (que equivalen a 30) i 1 reglet de 8 que, sumats, fan un total de 38. 


I quan volem traslladar aquesta manera de sumar a l’algoritme de la suma?

A continuació et deixem un vídeo per mostrar-te com fer-ho: 


En aquest cas, és recomanable que el nostre alumnat ja hagi treballat prèviament amb els reglets i hagi fet sumes tal com s’ha mostrat al primer vídeo, és a dir, entenent tots els reglets com a unitats. Si us fixeu en el nou vídeo, el que es fa és diferenciar els reglets que representen les unitats i els que representen les desenes, i per fer-ho cal que l’alumnat conegui què vol dir unitats i què vol dir desenes.

Com veieu, tan sols es tracta de representar els valors que apareixen a l’algoritme amb reglets i fer-ne la suma. 

Utilitzeu els reglets a l’aula? Expliqueu-nos com els feu servir i així podrem enriquir-nos tots plegats.


Més informació: 






Comentaris

Entrades populars