Recursos de cal·ligrafia per l'escola i per casa
Han d’aprendre les característiques de l’escriptura manual d’una llengua, formada per totes les seves lletres i signes, i ho fan a través de l’assaig i la repetició. És aquesta repetició la que contribuirà a que l’infant pugui reproduir de manera eficient i alhora permetrà que l’infant es pugui expressar amb claredat i rapidesa.
Descarregables de cal·ligrafia
Amb la finalitat que l’aprenentatge de la cal·ligrafia sigui engrescador i motivador, cal tenir un bon repertori de recursos descarregables de cal·ligrafia que us compartirem en aquest pots i de ben segur seran molt útils tant per a l’escola com per a casa.En aquest post hi trobareu diferents recursos descarregables de cal·ligrafia per diferents etapes educatives i situacions d’aprenentatge, ja que és important que l’aprenentatge de la cal·ligrafia sigui sistemàtic, però alhora, significatiu i funcional.
Cal·ligrafia per a infantil
La cal·ligrafia inicial la podem situar entre els 4 i els 6 anys, en l’etapa d’Educació Infantil. Aquesta fase de preescriptura es basarà fonamentalment en la producció de traços tancats i oberts, i alhora traços característics i relacionats amb la producció de les lletres.
Efectivament, la producció d’aquests primers traços de la cal·ligrafia per a infantil cal que tinguin un enfocament lúdic i engrescador pels infants, de manera que serà important que es tinguin en compte els seus interessos, com els animals, el temps, personatges fantàstics, etc.
Us compartim diferents propostes, activitats i jocs per treballar la cal·ligrafia a infantil, que segur que us seran de molta utilitat. Per acabar, també afegim alguns descarregables de cal·ligrafia per a infantil que us poden ser de gran ajuda i, també, fitxes descarregables per resseguir dibuixos i traços bàsics.
Cal·ligrafia per a primària
En l’Educació primària hi trobem diferents etapes: la fase prèvia a la cal·ligrafia (dels 6 als 9 anys) i la fase cal·ligràfica (dels 10 als 12 anys).
En aquesta etapa educativa es procura consolidar la seguretat dels traços, donar continuïtat a les lletres i les paraules escrites, i mantenir l’horitzontalitat i els marges en la presentació, agilitzant l’escriptura i aconseguint un bon ritme en la seva producció.
Per aquesta etapa compartim algunes idees amb descarregables de cal·ligrafia com els adjunts, que tenen un enfocament entretingut i lúdic. Per una banda, podeu provar a utilitzar contes descarregables per treballar la cal·ligrafia; aquí en teniu un exemple.
També us enllacem fitxes descarregables per treballar diferents traços i millorar la cal·ligrafia i, per acabar, aquí disposareu d'algunes idees i propostes per treballar la cal·ligrafia a l’aula o en família, en grup o per parelles tot jugant.
Més recursos de cal·ligrafia en pdf
A continuació us compartim alguns recursos de cal·ligrafia en pdf que hem descobert i que creiem que poden ser de gran interès per treballar de manera sistemàtica i lúdica la sistematització de l’escriptura de lletres i paraules.
En els següents enllaços podreu descarregar-vos fitxes, exercicis sistemàtics i quaderns tant per a la iniciació de la cal·ligrafia com per a la seva sistematització mecànica. De manera específica, us compartim un post que hem trobat molt interessant i que ofereix molts recursos i idees com aquests per treballar la cal·ligrafia en diferents lateralitats.
La cal·ligrafia a l'escola i a casa
Efectivament, família i escola, i els llaços que s’estableixen entre ambdues, permetran fixar objectius per treballar la cal·ligrafia tant a l’escola com a casa. Així, es pot treballar el traç per millorar l’escriptura de les lletres, les paraules, la seva presentació, homogeineïtat en la forma, etc. i les diferents característiques i elements clau per tal de compartir el missatge de les lletres i paraules.
La pràctica a casa ajudarà a consolidar els diferents aprenentatges de la cal·ligrafia, i alhora, detectar les dificultats en determinats traços o lletres, i treballar-los de manera més focalitzada per ajudar a l’infant a comunicar-se de manera escrita.
Esperem que aquest post i les idees que hem compartit siguin tant del vostre interès com pràctiques pels infants. La pràctica sistemàtica i mecànica de la cal·ligrafia contribuirà a donar més seguretat als alumnes, i d’aquesta manera gaudiran del procés lectoescriptor.
Per acabar, ens acomiadem amb un post relacionat amb la lectura.
Ens tornem a llegir ben aviat!
Voleu ampliar coneixements sobre el tema que tracta aquest post?
Per fomentar la lectura, Doqua ofereix el curs d'Aprenentatge i animació de la lectura, reconegut pel Departament d'Educació. El podeu consultar aquí mateix:
Referències bibliogràfiques:
Pujolàs, P. (2008). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Graó. Barcelona.
Més informació:
MONEREO, C.; DURAN, D. (2001). Entramats. Mètodes d'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu. Barcelona: Edebé.
Programa CA/AC. Universitat de Vic. http://cife-ei-caac.com/programa/
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada