Com promoure la creativitat en les activitats d'aula

Una tasca molt important del docent és aconseguir implicar l'alumne a les activitats que es desenvolupen a classe, d'aquesta manera s'incentiva la seva iniciativa i es motiva la seva participació amb els companys. Aquí us deixem cinc passos a seguir per promoure la creativitat en les aules de les escoles:

1. Proporcionar instruccions obertes en les tasques.
El fet de plantejar activitats obertes, de respostes múltiples, no delimiten la forma de resoldre la situació o problema, al contrari, varies són les solucions o idees que hi tenen cabuda i es permet arribar a tots els alumnes. Per exemple, deixar escollir el tema de la redacció, plantejar operacions matemàtiques de resposta oberta, com ara X + Y=10...

2. Elegir entre diferents opcions.
Presentar un ventall divers d’activitats per a què ells escullin quines volen realitzar i puguin rotar entre aquestes activitats.

3. Proposar activitats del tipus "què passaria si…"
És una activitat de resposta oberta i on es treballa la creativitat a través de plantejar situacions “rares”, poc usuals, per tal que pensin en possibles solucions o idees. Es pot fer de forma oral, o bé, per escrit. Per exemple:

  • Què passaria si fossis un dofí?
  • Què passaria si no existís l’escola?

4. Inventar activitats i exercicis.
Els mestres som els que acostumem a proposar les preguntes, els problemes a solucionar, les activitats a realitzar en general. En aquest punt la proposta és que deixem als alumnes que ens plantegin els temes de les redaccions, jocs matemàtics per fer un dia determinat a l’aula, que s’inventin qüestions per debatre a la classe a través d’una notícia, d’un mapa o d’un gràfic...

5. Realitzar activitats amb condicions.
Es tracta de plantejar activitats però amb uns requisits o limitacions que han de complir, per tal d’afavorir la creativitat. Algunes situacions podrien ser:

  • Anomena durant 1 minut coses que tinguin forma circular, o bé, totes les coses que es poden fer amb una caixa de cartró...
  • Inventar una suma on el resultat hagi de ser 208 emprant com a màxim cinc números.
  • Escriure una història on el final sigui “... i el ratolí va marxar de la ciutat”.
  • Redactar un conte sense emprar la lletra “M” i la “O”.

Comentaris

Entrades populars