Com fer que els deures d'estiu siguin divertits



Els deures d'estiu, a part de ser un important reforç escolar de tot allò que s'ha anat treballant al llarg del curs, poden ser una oportunitat per a ficar en pràctica altres formes d'aprendre que poden ser complicades d'incloure dins el cicle escolar.

La manca de temps al llarg del curs i la pressió social per acabar els continguts dificulten que duguem a terme totes les propostes que ens imaginem per afavorir el desenvolupament integral dels alumnes. És per aquest motiu que els deures d’estiu poden ser el recurs idoni per treballar transversalment les competències curriculars, integrant-hi el desenvolupament de l’autonomia i la iniciativa personal de l’alumne.

Alhora, els deures d’estiu poden reforçar el paper de les famílies, afavorir un aprenentatge vivencial dels alumnes i contextualitzar el coneixement en un entorn proper i conegut.

Què es podria treballar amb els deures d’estiu?

Comencem amb una mica de teoria. Autors com Piaget exposen que els nens i les nenes desenvolupen un procés d’incorporació en què els nous coneixements s’assimilen integrant-se a estructures ja interioritzades, cosa que dona com a resultat els aprenentatges. Per tant, no només s’ha de tenir en compte la realitat dels nens i les nenes, sinó també els coneixements previs.

Si un aprenentatge no és significatiu per al nen o la nena, no el mantindrà en el temps i l’oblidarà o el substituirà per aprenentatges posteriors. En aquest sentit, és essencial desenvolupar aprenentatges vinculats als interessos personals dels alumnes i que en potenciïn la creativitat, i mostrar la utilitat d’aquests aprenentatges. Com més bé s’ho passin i com més connectin, de forma vivencial, amb allò que estan aprenent, més fixats els quedaran els aprenentatges.

Per aquest motiu, creiem que les vacances d’estiu són el moment ideal per experimentar i descobrir.


nens aire lliure deures estiu

La importància de seguir aprenent

L’aprenentatge actiu parteix del concepte educatiu learning by doing, de John Dewey, que planteja que l’educació té l’objectiu d’afavorir l’aprenentatge rellevant i pràctic, no només passiu i teòric, i que aquest tipus d’aprenentatge contribueix a crear una escola oberta i pròxima al món real. 

Dewey creu “que l’escola ha de representar la vida actual: la vida real i vital per al nen com la que porta a casa, al barri o al pati... Els professors presenten problemes de la vida real als nens i després guien els estudiants a resoldre el problema proporcionant-los una activitat pràctica per aprendre la solució”.

El paper dels quaderns d'estiu

Amb els quaderns d'estiu es poden incorporar noves propostes experiencials, però també consolidar i reforçar l’aprenentatge amb activitats conceptuals i procedimentals, tot i que cada cop és més evident que s'han de acompanyar d'activitats allunyades del llàpis i el paper.

Segueixen sent importants, però ja no poden ser els únics protagonistes de l'estiu. Compatibilitzar activitats de caire més conceptual amb activitats més pràctiques i vivencials ajuda a promoure el desenvolupament competencial de l’alumne.

Com integrar i treballar les noves propostes?

L’objectiu d’aquestes propostes és consolidar les competències que s’han anat desenvolupant al llarg del curs escolar a través d’activitats que treballin les matèries i els continguts de forma transversal i, si és possible, en contacte amb la natura i la societat.  

Podeu proposar a l’alumnat que cada setmana faci una de les activitats, sigui escollint-la d’entre les proposades o bé entregant una planificació d’estiu. Aquestes activitats poden plasmar-se en un diari d’estiu, en fitxes a part o en gravacions de vídeo o veu. La qüestió no és saturar-los de feina, sinó millorar-los l‘experiència de les tasques que ja fan aprofitant aquells jocs i activitats propis de l’estiu que estan carregats d’aprenentatges.


Exemples d’activitats per fer amb els deures d’estiu

  • Escollir un documental i recomanar-lo per escrit als companys/es.
  • Construir una cabana, dins o fora de casa, seguint un disseny previ.
  • Crear un passatemps (sopa de lletres, mots encreuats, sudoku, etc.) per intercanviar-lo amb un company/a.
  • Crear l’arbre genealògic familiar.
  • Fer una coreografia de ball.
  • Fer un concurs de cuina en família en què cada membre cuina un plat i la resta puntua el gust i la presentació que en resulten, així com la neteja de l’espai i dels estris.
  • Marcar en un mapa una ruta per fer en bicicleta o a peu (i fer-la!).
  • Fer manualitats i explicar com es realitzen en un vídeo, per exemple: polseres, titelles, construccions amb materials reciclats, etc.
  • Enviar una carta a un amic o amiga.
  • Escriure un còmic d’una aventura d’estiu.
  • Fer d’agent de viatges. Recopilar tota la informació necessària per fer un viatge, sigui real o imaginari. Descobrir l’idioma del país o el territori, cercar-ne curiositats, espais d’interès per visitar i possibles allotjaments, calcular el preu total de l’estada, etc.
  • Descobrir el cel de nit. Investigar prèviament quines constel·lacions hi ha o planificar nits de pluges d’estels.
  • Fer experiments científics a casa, com els que es proposen en aquesta pàgina web. 
  • Fer activitats per cuidar el planeta, com una jornada per recollir brossa o plàstics llençats a la natura, o proposar idees per a l’estalvi d’aigua o per reduir l’impacte mediambiental.
  • Fer gelats de fruites tan dolços com aquests.

Aquestes propostes treballen de forma transversal diverses competències curriculars. Per exemple, l’activitat Fer d’agent de viatges permet desenvolupar l’àmbit lingüístic i, alhora, la competència matemàtica —a partir del càlcul del cost del viatge—  la competència de coneixement i interacció amb el món físic —investigant territoris i espais d’interès— i la competència digital —cercant i comparant informació. Igualment, contribueix a desenvolupar la creativitat i l’autonomia.

Per acabar, us deixem amb aquest interessant debat de 8 minuts sobre els deures d'estiu a Cadena SER.




Referències bibliogràfiques:
  • Dewey, J. (1938). Experience & Education. New York: Simon & Schuster.
  • Piaget, J. (1947). Psicología de la inteligencia. Buenos Aires: Editorial Psique

Més informació:

I vosaltres, creieu que els deures d’estiu són necessaris? Teniu altres propostes que puguin motivar els alumnes? Comenteu-nos les vostres idees i compartiu amb nosaltres la vostra experiència.


També et pot interessar:



Comentaris

Entrades populars