Educació amb Visual Thinking, què és, claus i exemples

Educació amb visual thinking què és

Diuen que una imatge val més que mil paraules, i segurament haurem viscut més d’una situació a la vida en què hem hagut de fer vàlida aquesta dita. Si, a més, ens fixem com ens comuniquem avui dia, l’ús generalitzat de les emoticones, de xarxes socials que funcionen amb imatges, la televisió, la publicitat, etc., entendrem amb més claredat l’increment de Visual Thinking en diferents entorns, però especialment en educació. Però, què és realment Visual Thinking? A continuació us ajudem a entendre com funciona i com unir educació amb Visual Thinking.

Què és Visual Thinking?

Visual Thinking és una tècnica per expressar de manera visual una relació d’idees.

visual thinking mural

En les representacions fetes amb Visual Thinking utilitzem petits dibuixos, icones i paraules o frases molt curtes per enllaçar les idees i expressar-les de manera senzilla, clara i comprensible amb un cop d’ull. I sabeu què és el millor? No cal saber dibuixar per fer servir aquesta tècnica, ja que podem utilitzar icones molt senzilles i crear el nostre propi estil. A més, també hi ha multitud d’aplicacions per trobar el dibuix o la icona que representa més bé la idea que volem transmetre. Si voleu una explicació gràfica d’aquest concepte, la trobareu aquí.

Aquesta tècnica, tal com hem vist, va molt lligada a la creativitat i la comunicació, però també contribueix a la construcció d’aprenentatges, i fins i tot a la competència d’aprendre a aprendre. I de ben segur que us preguntareu: Com es pot fer això?

visual thinking a l'aula
Doncs bé, per arribar a elaborar aquestes creacions visuals, hem d’haver fet prèviament un treball important amb el contingut que hi volem plasmar, és a dir, informació concreta, que en un format visual implica:
  1. Conèixer les idees.
  2. Establir-hi relacions i indagar més sobre els conceptes o les idees si no acabem de veure com relacionar-ho.
  3. Organitzar les idees i els conceptes.
  4. Representar diferents idees i conceptes de manera creativa.
  5. Comunicar com entenem les idees i les seves relacions.

Com unir educació amb Visual Thinking?

Podem fer servir Visual Thinking a l’aula amb dues finalitats:
  • Com a tècnica d’expressió d’idees en format gràfic.
  • Com a tècnica per a la comprensió de noves idees plasmades en format gràfic.
Vejam detalladament aquestes dues finalitats

Visual Thinking com a tècnica d’expressió d’idees

Visual Thinking ens pot resultar molt útil en qualsevol de les àrees i matèries per ajudar en el procés de comprensió dels diferents continguts a partir de fer-ne la síntesi i establir-hi relacions. Dins de tots els processos cognitius que produeix l’aprenentatge, el que sabem que és més efectiu és quan el mateix alumnat expressa les idees i els conceptes, per tant, podem unir educació amb Visual Thinking per a aquest propòsit, com, per exemple:
  • En finalitzar una unitat didàctica, per representar el que hem après.
  • Durant la unitat didàctica, per anar enllaçant els continguts i els conceptes a mesura que els anem aprenent.
  • En les exposicions orals, per explicar i mostrar a la resta de companys els continguts que estem treballant.
  • Durant la unitat didàctica, i per als alumnes que ho vulguin, perquè puguin aprofundir més en els continguts i establir relacions amb idees més detallades i concretes.
  • En el treball interdisciplinari, per establir connexions entre les diferents àrees o matèries.
exemple de visual thinking a l'aula

Visual Thinking com a tècnica per a la comprensió d’idees

Visual Thinking se centra en l’alfabetització visual, és a dir, pot ajudar l’alumnat a saber interpretar els missatges que transmeten les imatges. Per fer-ho, caldrà que el docent presenti una imatge creada amb la tècnica Visual Thinking i estableixi unes pautes per analitzar el que s’hi veu i el que vol transmetre. Segons aquesta pauta, es pot fer servir, per exemple:
  • A l’inici d’una unitat didàctica, per presentar i traslladar a l’alumnat el que es treballarà.
  • Durant la unitat didàctica, per ajudar l’alumnat a establir relacions entre continguts i idees.
  • En finalitzar una unitat didàctica, per fer la síntesi amb l’alumnat i que siguin ells els que hagin d’explicar els continguts a partir de la pauta creada amb Visual Thinking.

Visual Thinking, una estratègia complementària

És tan important treballar l’alfabetització visual com l’escrita, per tant, és essencial veure Visual Thinking a l’aula com una eina d’aprenentatge addicional. Com hem vist, podem fer servir aquesta tècnica d’expressió d’idees de manera visual en diferents moments del procés d’aprenentatge. Per començar a aplicar-la a l’aula, no cal res d’especial, només buscar el moment idoni perquè l’alumnat pugui treballar amb Visual Thinking ells com els creadors o bé analitzant les creacions dels altres.

És una tècnica que tant podem fer servir en paper com en format digital. Si us plantegeu la segona opció, veureu que hi ha moltes possibilitats, des d’un programa de dibuix en el qual anirem inserint les imatges o icones que dibuixem nosaltres mateixos o agafem d’altres autors, fins a programes específics que converteixen en imatge allò que nosaltres expressem de manera escrita.

Alguns exemples de Visual Thinking aplicats a l’educació

Per anar agafant idees, podeu consultar experiències d’altres centres i docents. Us deixem un parell d’exemples de Visual Thinking:
  • L’alumnat de 1r d’ESO explica a la docent i a la resta de companys i companyes una visita cultural fent servir Visual Thinking: aquí.
  • En aquesta altra experiència s’utilitza Visual Thinking per preparar un guió artístic d’un curt cinematogràfic.

Per acabar...

Visual Thinking va prenent força al nostre entorn, i si analitzem en què consisteix, veiem que pot ser una eina útil per ajudar-nos a potenciar determinats aprenentatges a l’aula i ajudar el nostre alumnat a desenvolupar competències per conviure en un entorn en què les imatges cada vegada tenen més pes.

Us deixem unes petites reflexions fetes per participants d’Aula Blog en un taller de Visual Thinking:


Per a més informació

Si voleu consultar informació més detallada sobre educació amb Visual Thinking ho podeu fer a:

Voleu millorar les vostres competències de visual thinking? Els dos cursos de Doqua dedicats a la Plàstica a l'aula us ajudaran a comptar amb més eines visuals per a l'aprenentatge dels alumnes.

Comentaris

Entrades populars