Educació amb Visual Thinking, què és, claus i exemples
Diuen que una imatge val més que mil paraules, i segurament haurem viscut més d’una situació a la vida en què hem hagut de fer vàlida aquesta dita. Si, a més, ens fixem com ens comuniquem avui dia, l’ús generalitzat de les emoticones, de xarxes socials que funcionen amb imatges, la televisió, la publicitat, etc., entendrem amb més claredat l’increment de Visual Thinking en diferents entorns, però especialment en educació. Però, què és realment Visual Thinking? A continuació us ajudem a entendre com funciona i com unir educació amb Visual Thinking.
Què és Visual Thinking?
Visual Thinking és una tècnica per expressar de manera visual una relació d’idees.
En les representacions fetes amb Visual Thinking utilitzem petits dibuixos, icones i paraules o frases molt curtes per enllaçar les idees i expressar-les de manera senzilla, clara i comprensible amb un cop d’ull. I sabeu què és el millor? No cal saber dibuixar per fer servir aquesta tècnica, ja que podem utilitzar icones molt senzilles i crear el nostre propi estil. A més, també hi ha multitud d’aplicacions per trobar el dibuix o la icona que representa més bé la idea que volem transmetre. Si voleu una explicació gràfica d’aquest concepte, la trobareu aquí.
Aquesta tècnica, tal com hem vist, va molt lligada a la creativitat i la comunicació, però també contribueix a la construcció d’aprenentatges, i fins i tot a la competència d’aprendre a aprendre. I de ben segur que us preguntareu: Com es pot fer això?
- Conèixer les idees.
- Establir-hi relacions i indagar més sobre els conceptes o les idees si no acabem de veure com relacionar-ho.
- Organitzar les idees i els conceptes.
- Representar diferents idees i conceptes de manera creativa.
- Comunicar com entenem les idees i les seves relacions.
Com unir educació amb Visual Thinking?
- Com a tècnica d’expressió d’idees en format gràfic.
- Com a tècnica per a la comprensió de noves idees plasmades en format gràfic.
Visual Thinking com a tècnica d’expressió d’idees
- En finalitzar una unitat didàctica, per representar el que hem après.
- Durant la unitat didàctica, per anar enllaçant els continguts i els conceptes a mesura que els anem aprenent.
- En les exposicions orals, per explicar i mostrar a la resta de companys els continguts que estem treballant.
- Durant la unitat didàctica, i per als alumnes que ho vulguin, perquè puguin aprofundir més en els continguts i establir relacions amb idees més detallades i concretes.
- En el treball interdisciplinari, per establir connexions entre les diferents àrees o matèries.
Visual Thinking com a tècnica per a la comprensió d’idees
- A l’inici d’una unitat didàctica, per presentar i traslladar a l’alumnat el que es treballarà.
- Durant la unitat didàctica, per ajudar l’alumnat a establir relacions entre continguts i idees.
- En finalitzar una unitat didàctica, per fer la síntesi amb l’alumnat i que siguin ells els que hagin d’explicar els continguts a partir de la pauta creada amb Visual Thinking.
Visual Thinking, una estratègia complementària
Alguns exemples de Visual Thinking aplicats a l’educació
- L’alumnat de 1r d’ESO explica a la docent i a la resta de companys i companyes una visita cultural fent servir Visual Thinking: aquí.
- En aquesta altra experiència s’utilitza Visual Thinking per preparar un guió artístic d’un curt cinematogràfic.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada