De l’avaluació parcel·lada a l’avaluació global i continuada
L’avaluació, perquè sigui global i continuada, ha de facilitar, tant a docents com a alumnes, la identificació dels obstacles que dificulten l’aprenentatge, la millora del seguiment del procés d’ensenyament-aprenentatge i la despenalització de l’error, i ha de potenciar la progressiva autoregulació dels aprenentatges per part de l’alumnat.
Com podem fer que la nostra avaluació sigui global?
Per donar solució a aquesta preocupació, la Generalitat de Catalunya va desplegar, el juny del 2016 per a Primària i el juliol del 2018 per a Secundària, una ordre d’avaluació en què es desenvolupa una visió de l’avaluació formativa.
Així, segons les ordres d’avaluació de Primària i Secundària, l’avaluació ha de ser global, en tant que ha de permetre comprovar el grau d’assoliment de les competències, tant de les competències associades a un àmbit o matèria com les dels àmbits transversals.
D’altra banda, el Departament d’Educació va publicar una col·lecció de documents d’identificació i desplegament de les competències on es mostren les competències bàsiques associades a cada àmbit, tant d’aquells associats a una àrea o disciplina concreta com d’aquells àmbits més transversals, com el digital, el d’aprendre a aprendre i el d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria, en el cas de l’Educació Primària, i l’àmbit digital i el personal i social, per a Secundària.
La nostra avaluació serà global quan en un mateix nivell educatiu puguem prendre evidències d’aprenentatge de totes les competències bàsiques de l’alumnat, tant les associades a una àrea o matèria, como les transversals. Avaluar totes les competències ens permetrà una visió de 360 graus en relació amb el desenvolupament progressiu de l’alumnat.
Aquesta idea d’avaluació continuada ens porta cap a una avaluació més formativa, on l’equip docent pren diferents evidències d’aprenentatge del seu alumnat al llarg d’una mateixa unitat didàctica, la qual cosa permetrà emetre una valoració més acurada del desenvolupament de les competències de l’alumnat.
Caldrà, doncs, una vegada estipulats i concretats els criteris d’avaluació, els resultats d’aprenentatge i els indicadors d’avaluació, vincular-los a moments i estratègies de recollida de la informació concrets per assegurar una recollida rica i sistemàtica d’evidències del procés d’aprenentatge.
Per aprofundir una mica més sobre aquest tema, us oferim, a continuació, un breu vídeo de Neus Sanmartí en què es parla sobre “avaluar per aprendre”
Cal tenir en compte que si anem responent als CA de cada cicle —a Primària— o curs —a Secundària—, conseqüentment donarem resposta també a les competències associades a les àrees o matèries. En el cas de les competències transversals, atès que no es disposa de criteris d’avaluació, cada centre haurà de desplegar els resultats d’aprenentatge (2n nivell de concreció) de final d’etapa, així com els indicadors d’avaluació que cal assolir en cada nivell educatiu. Un cop tot el claustre tingui els indicadors d’avaluació per nivells, haurem de repartir la responsabilitat de l’aprenentatge de les competències transversals i la seva avaluació.
Finalment, amb els indicadors d’avaluació de cada àmbit desplegats —tant els associats a competències disciplinàries com els més transversals— caldrà seleccionar les activitats d’avaluació i els instruments de recollida de les evidències d’aprenentatge que ens permetran establir una avaluació sistemàtica de l’alumnat. D’aquesta manera, cada docent disposarà d’instruments específics de cada àrea/matèria i de compartits que permetin una avaluació de l’alumnat de les competències transversals des de diferents punts de vista.
Si t’interessa aprofundir en l’ús d’eines o instruments d’avaluació, com ara dianes, portafolis o rúbriques, et recomanem que facis una ullada al curs online de 60 h que oferim des de Doqua, reconegut pel Departament d’Educació.
Referències:
Així, segons les ordres d’avaluació de Primària i Secundària, l’avaluació ha de ser global, en tant que ha de permetre comprovar el grau d’assoliment de les competències, tant de les competències associades a un àmbit o matèria com les dels àmbits transversals.
D’altra banda, el Departament d’Educació va publicar una col·lecció de documents d’identificació i desplegament de les competències on es mostren les competències bàsiques associades a cada àmbit, tant d’aquells associats a una àrea o disciplina concreta com d’aquells àmbits més transversals, com el digital, el d’aprendre a aprendre i el d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria, en el cas de l’Educació Primària, i l’àmbit digital i el personal i social, per a Secundària.
La nostra avaluació serà global quan en un mateix nivell educatiu puguem prendre evidències d’aprenentatge de totes les competències bàsiques de l’alumnat, tant les associades a una àrea o matèria, como les transversals. Avaluar totes les competències ens permetrà una visió de 360 graus en relació amb el desenvolupament progressiu de l’alumnat.
I sobre l’avaluació continuada?
Tal com hem vist als articles de l’ordre d’avaluació citats a l’inici, l’avaluació, a més de global, ha de ser també continuada, és a dir, necessita d’una avaluació sistemàtica i contínua del grau d’assoliment dels indicadors d’avaluació al llarg d’un mateix nivell educatiu i de l’etapa.Aquesta idea d’avaluació continuada ens porta cap a una avaluació més formativa, on l’equip docent pren diferents evidències d’aprenentatge del seu alumnat al llarg d’una mateixa unitat didàctica, la qual cosa permetrà emetre una valoració més acurada del desenvolupament de les competències de l’alumnat.
Caldrà, doncs, una vegada estipulats i concretats els criteris d’avaluació, els resultats d’aprenentatge i els indicadors d’avaluació, vincular-los a moments i estratègies de recollida de la informació concrets per assegurar una recollida rica i sistemàtica d’evidències del procés d’aprenentatge.
Per aprofundir una mica més sobre aquest tema, us oferim, a continuació, un breu vídeo de Neus Sanmartí en què es parla sobre “avaluar per aprendre”
A la pràctica...
Tots els centres educatius hauran de concretar els Criteris d’Avaluació (CA) per a les diferents competències bàsiques pròpies de cadascun dels àmbits al llarg de cada curs, d’acord amb el seu projecte educatiu. Aquestes competències serviran de referent per a l’avaluació i per promocionar d’un curs a un altre, i tot plegat ens donarà una visió del mapa competencial de cada àrea/matèria i com es va responent en cada nivell educatiu.Cal tenir en compte que si anem responent als CA de cada cicle —a Primària— o curs —a Secundària—, conseqüentment donarem resposta també a les competències associades a les àrees o matèries. En el cas de les competències transversals, atès que no es disposa de criteris d’avaluació, cada centre haurà de desplegar els resultats d’aprenentatge (2n nivell de concreció) de final d’etapa, així com els indicadors d’avaluació que cal assolir en cada nivell educatiu. Un cop tot el claustre tingui els indicadors d’avaluació per nivells, haurem de repartir la responsabilitat de l’aprenentatge de les competències transversals i la seva avaluació.
Finalment, amb els indicadors d’avaluació de cada àmbit desplegats —tant els associats a competències disciplinàries com els més transversals— caldrà seleccionar les activitats d’avaluació i els instruments de recollida de les evidències d’aprenentatge que ens permetran establir una avaluació sistemàtica de l’alumnat. D’aquesta manera, cada docent disposarà d’instruments específics de cada àrea/matèria i de compartits que permetin una avaluació de l’alumnat de les competències transversals des de diferents punts de vista.
Si t’interessa aprofundir en l’ús d’eines o instruments d’avaluació, com ara dianes, portafolis o rúbriques, et recomanem que facis una ullada al curs online de 60 h que oferim des de Doqua, reconegut pel Departament d’Educació.
I a vosaltres, quins instruments d’avaluació us són més útils?
Referències:
- Ordre ENS/164/2016, de 14 de juny, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d’avaluació en l’educació primària
- Ordre ENS/108/2018, de 4 de juliol, per la qual es determinen el procediment, els documents i els requisits formals del procés d’avaluació a l’educació secundària obligatòria.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada