Què és Plickers

que es plickers



Actualment, en l’àmbit educatiu podem trobar una gran quantitat d’eines i recursos digitals, tots ells dissenyats amb la finalitat d’ajudar-nos a dur a terme alguna tasca en particular i agilitzar algun procés habitual. Com és difícil mantenir-se al dia de totes les novetats docents, des de Doqua us volem donar un cop de mà oferint-vos les millors opcions.

En l’article d’avui ens agradaria presentar-vos Plickers, una eina digital que us pot ajudar a facilitar alguns dels processos més habituals de la vostra tasca docent. Potser alguns de vosaltres ja la coneixeu, però és molt probable que sigui una aplicació completament desconeguda per la gran majoria. Així doncs: què és Plickers?

QUÈ ÉS PLICKERS

El fet d’aprendre a utilitzar Plickers és relativament senzill: en primer lloc, cal confeccionar una bateria de preguntes que els alumnes podran contestar, posteriorment, triant una de les quatre (o tres, o dos) respostes possibles per tal d’indicar quina és la que consideren que és la correcta.

Podríem dir, doncs, que Plickers és una eina per fomentar la participació a l’aula mitjançant l’ús de preguntes i respostes, una app que ens permet recollir els coneixements o les opinions de l’alumnat. Tot i això, haurem d’invertir un temps a preparar l’activitat. S’ha de:

  1. Crear l’aula o el grup d’alumnes
  2. Afegir els estudiants que volem que utilitzin l’aplicació
  3. Crear els qüestionaris (són personalitzables)
  4. Assignar els qüestionaris a les classes creades

La gràcia de l’aplicació, però, és que aquests qüestionaris es puguin contestar en directe a l’aula, i és aquí on Plickers ens presenta la seva proposta diferencial: les targetes.

aula plickers

COM DESCARREGAR PLICKERS

Podeu descarregar Plickers al vostre ordinador accedint a la pàgina oficial de l’aplicatiu. Com és habitual, haureu de crear-vos un usuari a través del qual accedireu al vostre perfil de mestre, des d’on podreu crear l’aula i els qüestionaris corresponents. 

Tant si utilitzeu iOS com Android, podreu descarregar Plickers als vostres dispositius mòbils sense cap mena de cost i vincular el vostre compte. L’ordre és indiferent, podeu començar per l’aplicació mòbil abans que per l’ordinador.


COM UTILITZAR PLICKERS A L'AULA

Plickers ens ofereix una proposta híbrida que inclou elements digitals i analògics:

DIGITAL – Crear una aula, confecció de qüestionaris, preguntes i recull de respostes.

ANALÒGIC – Activitat a l’aula mitjançant codis QR.


A l’hora de dur a terme l’activitat a l’aula amb els nostres alumnes, necessitarem les targetes que ens ofereix Plickers per contestar cada una de les preguntes del qüestionari. El funcionament és relativament senzill:

  1. Cada alumne de l’aula disposa d’un codi QR que es pot imprimir en una targeta. Abans de fer servir l’aplicació a la nostra aula cal imprimir i entregar cada targeta a l’alumne corresponent i explicar en detall el funcionament per contestar les preguntes (mostrant la targeta en una determinada posició).   Idea: Es recomana anar amb cura a l’hora de plastificar les targetes, ja que pot provocar l’aparició de reflexos, que dificultaran la feina a l’hora d’enfocar-les amb la càmera de l’aplicació.
  2. En el moment de dur a terme l’aplicació és recomanable disposar d’un projector o pissarra digital on poder mostrar les preguntes del qüestionari i les diverses possibilitats de resposta.
  3. Per contestar les preguntes, els alumnes mostren la seva targeta en una determinada posició. El docent, amb l’aplicació Plickers en mode càmera, ha d’enfocar als alumnes per tal que l’aplicació pugui detectar tots els codis QR (individuals per a cada alumne) i la posició en la qual s’està mostrant i que determinarà la resposta que cada alumne està indicant.
  4. L’aplicació recull totes les respostes obtingudes i les afegeix al registre del qüestionari corresponent, indicant per a cada alumne la resposta que ha indicat a la pregunta en qüestió.
  5. Un cop l’aplicació ha detectat totes les respostes es mostra en pantalla (millor si esteu mostrant les preguntes en algun projector o pissarra digital) un resum de les respostes, segons hàgim configurat anteriorment: només la resposta correcta o quantes respostes ha rebut cada una de les opcions. Aquesta última opció és especialment interessant si estem fent servir Plickers per recollir opinions o duent a terme alguna votació per decidir quelcom.
alumnes plickers

PUNTS FORTS DE PLICKERS

Ara ja sabeu què és Plickers, una aplicació senzilla d’utilitzar, amb moltes opcions si li volem donar un ús més intensiu o dedicar més o menys temps. Abans d’acabar, anem a fer un resum ràpid d’aquells punts en els quals Plickers destaca d’entre altres aplicacions similars:

És una Proposta híbrida entre el digital i l’analògic:

Tot i que té una bona part de funcionalitats basades en la vessant digital de la proposta, utilitza targetes, un element analògic de fàcil creació, utilització i personalització. Aquest fet fa que sigui especialment interessant per a etapes primerenques del sistema educatiu (infantil i primària), on els alumnes no disposen de dispositius mòbils.

Permet fer un Seguiment i informes sobre els alumnes:

L’aplicació pot identificar cada resposta individual i la pugui recull en un registre. Això facilita molt la feina posterior d’anàlisi i seguiment del progrés de cada alumne. D’aquesta manera, si duem a terme qüestionaris regulars, o fem servir el mateix a l’inici i al final d’una proposta d’aprenentatge, podem veure quin ha estat el progrés de la classe i l’evolució de cada alumne en particular.

S’integra amb altres plataformes:

Finalment, Plickers també ofereix l’opció d’integrar-se en altres plataformes, com ara Google Classroom. Com a usuaris d’aquest altre servei, també el podem fer servir per compartir qüestionaris i votacions amb els alumnes que hi tinguem assignats, o per fer el seguiment de les respostes recollides durant les activitats amb Plickers.

ALTERNATIVES A PLICKERS - SOCRATIVE I KAHOOT

Socrative:
Aquesta és una de les alternatives a Plickers més completes. Socrative, es defineix com a una eina de participació a l’aula que permet crear diversos tipus d’activitat: qüestionaris normals, amb límit de temps, amb rànquing de resultats. Les preguntes poden ser de resposta múltiple, verdader o fals o resposta curta.

El seu funcionament és similar al que hem vist fins ara: existeixen dues aplicacions, una per docents i una altra per alumnes. La primera serveix per confeccionar qüestionaris i fer el seguiment de les respostes, mentre que la segona és l’aplicació que fan servir els alumnes per donar les seves respostes.

Kahoot:
Aquesta segona opció és, potser, la més coneguda. Com Plickers, Kahoot es basa en permetre contestar preguntes i qüestionaris en temps real. Per fer-ho, l’usuari crea les preguntes, proposa diferents respostes possibles i indica quina d’elles és la correcta. Els enunciats, a banda de texts, poden ser també imatges o vídeos.

En aquest cas, però, els alumnes o usuaris que han de contestar a les preguntes ho fan a través del seu dispositiu mòbil, des del qual han d’accedir a l’aplicació o a la pàgina web de Kahoot i, des d’allà, entrar a l’activitat mitjançant un codi alfanumèric proporcionat per l’usuari que ha creat el qüestionari. Si voleu conèixer millor aquesta fantàstica aplicació, us convidem a donar un cop d’ull al nostre article sobre com crear un Kahoot a classe.

PER ACABAR...

Fins aquí arriba el nostre article d’avui. Us animem a descobrir per vosaltres mateixos tot el potencial de Plickers i provar diverses maneres de fer-la servir a la vostra aula. També us animem a compartir qualsevol dubte, idea, recomanació o experiència que tingueu a continuació.

Volem acomiadar-nos amb un parell de posts relacionats, també, amb els entorns digitals i la tasca docent. D’una banda, us oferim una guia per aprofitar les reunions amb Zoom i, per una altra, també podeu llegir el nostre post dedicat a com incorporar TikTok a l’aula fent servir l’educació emocional. Ara sí, ens acomiadem amb un videotutorial de Plickers.

Fins aviat!




Voleu ampliar coneixements sobre el tema que tracta aquest post? 

Per fomentar la lectura, Doqua ofereix el curs d'Aprenentatge i animació de la lectura, reconegut pel Departament d'Educació. El podeu consultar aquí mateix:


Cursos relacionats:

curs de biblioteques per a mestres



Comentaris

Entrades populars