Gamificació 1 - Les insígnies com a eines per gamificar la teva aula


Quan parlem de gamificació a l’aula és molt oportú començar amb un instant de la pel·lícula Mary Poppins que tots aquells i aquelles que l’heu vist recordareu clarament:

"En cada tasca que cal fer hi ha un element de diversió. Si trobes la diversió, voilà! La tasca es converteix en joc. I cada tasca que hagis de dur a terme es convertirà en bufar i fer ampolles, una gresca...

Està molt clar... Aquella cullerada de sucre..."

Efectivament, es tracta dels diàlegs previs a la famosa cançó “una pizca de azúcar”, que segurament ja tindreu sonant al cap en aquests instants, i que, en unes poques paraules, dona les claus del que podríem entendre per gamificació a l’aula: trobar aquell element de diversió en una activitat que, d’entrada, podia semblar feixuga, per tal de fer-la més agradable.

Mary Poppins

Fragment de Mary Poppins (R. Stevenson, 1964)

No són pocs els autors que han donat la seva pròpia definició de gamificació, posant més èmfasi en un aspecte o en un altre, però la majoria d’aquestes definicions coincideixen en la següent idea: la incorporació d’elements de joc en entorn que, a priori no son lúdics, per tal de modificar algun comportament de les persones.

Elements del joc en la gamificació a l'aula

Alguns elements del joc que podem mirar d’incloure en les nostres classes, per tal de fomentar l’aprenentatge basat en el joc, podrien ser:

  • Els equips, jocs de rols i moments de competició, que poden ajudar a integrar alguns aspectes del treball col·laboratiu, la resolució de problemes o la presa de decisions.
  • Els punts d’experiència, nivells, barres de progrés, accés a continguts bloquejats,  que ofereixen informació sobre el progrés dels alumnes cap a l‘assoliment dels objectius, l’adquisició de coneixements o la seva aplicació.
  • Les insígnies, nivells, punts, assoliments, resultats obtinguts, que evidencien l’adquisició d’habilitats i el domini de coneixements.
  • Les dinàmiques que modifiquen l’activitat, com ara el compte enrere, molt interessants per avaluar l'eficiència de processos, optimització de recursos, presa de decisions i solució de problemes.

En aquesta sèrie d’articles que ara encetem, us volem proposar algunes eines de gamificació a l’aula que us poden resultar interessants. En aquest primer article de la sèrie veurem algunes eines específiques per a crear i gestionar insígnies.

Segurament la majoria de vosaltres ja podrà intuir en què consisteix aquesta mecànica, i es senzillament en l'obtenció d’un distintiu (medalla, insígnia, badge…) que acredita que s’ha assolit algun objectius, aprenentatge o progrés determinat. És a dir, es tracta d’un reconeixement que nodreix el nostre ego i, particularment, l’esperit col·leccionista d’aquelles persones que tenen més desenvolupada aquesta faceta o tret de personalitat.

Així doncs, comencem aquest recorregut a través de les eines digitals que ens poden donar un cop de mà amb la nostra estratègia de gamificació a l’aula. Som-hi!

Eines per crear i gestionar insígnies




  • Open Badges. Aquest projecte de Mozilla busca solucionar un dels grans problemes amb les insignes: la manca d’un lloc on recopilar-les totes.  La idea d’aquesta plataforma, és la de permetre als usuaris crear diferents insígnies que demostrin que s’ha obtingut una determinada habilitat i coneixement o bé indicar que s’ha dut a terme un comportament concret o, fins i tot, que s’ha repetit un determinat número de vegades.

    Tan sols és necessari indicar quina és l’acció que permet obtenir la insígnia i dissenyar el seu aspecte. Així doncs, a través de la web Open Badges, els usuaris poden ser receptors d’insígnies com també productors. A continuació us deixem un exemple d’insígnies aplicables a accions educatives: http://ciudad-escuela.org


  • ClassDojo. Aquesta coneguda plataforma es presenta com un espai on “crear una cultura positiva, donar veu als alumnes i compartir moments amb les famílies”. El cas es que Classdojo és una eina de gestió de comportament en la qual els docents poden agrupar els alumnes de diverses maneres i dur un seguiment d’aquells comportaments que es vulguin fomentar.

    La pròpia plataforma agrupa els comportaments en sis grups de valors que considera necessaris: Ajuda als companys i companyes, Tasques, Participació, Perseverança, Treball en equip i Intensitat de la feina. En aquest article podeu llegir en profunditat sobre aquesta eina.


  • MakeBadges. Finalitzem aquesta secció amb una de les eines més senzilles que mostrarem en aquest recull, però no per això menys interessant: MakeBagdges. Es tracta d’un creador insígnies, avatars, banners i logos que ens facilitarà molt la feina de dissenyar, gràficament, tots aquests elements per a la nostra proposta de gamificació.

    Cada un d’aquests elements disposa d’un editor específic que ens permetrà canviar els colors de fons, de les lletres, les imatges, logos, formes i vores dels nostres dissenys i descarregar-los un cop que estiguem satisfets amb el resultat. Una eina senzilla i pràctica a parts iguals.

Bé, com acabeu de veure, dins de la gamificació a l’aula existeixen algunes eines que ens permeten crear, assignar i gestionar insígnies amb diferents graus de complexitat, des de les més senzilles d’utilitzar fins a les més complexes. Sigui quina sigui l’eina de gamificació que escollim per l’aula, l’objectiu sempre serà fomentar un aprenentatge basat en el joc.

Si voleu més informació sobre la gamificació a l'aula, podeu accedir al següent post dedicat a aprendre jugant, on parlarem d'eines per fer jocs de preguntes dinàmiques amb l'alumnat.

Coneixíeu alguna d’aquestes eines, en feu servir alguna altra? Us semblen interessants? Compartiu amb nosaltres la vostra experiència!



Més informació:
Eduland.es (2014). Webinar #5: Gamificación, por Fernando Rodríguez.
Chou, Y. (2015). Actionable Gamification: Beyond Points, Badges and Leaderboards. 
Montes, A. (2018). La gamificación como metodología didáctica: Una experiencia real en el aula. 

Comentaris

Entrades populars