L'educació emocional com a eina d'aprenentatge
Els programes acadèmics convencionals centren la seva dinàmica en
l'ensenyament de matèries i assignatures, però no inclouen
l'educació emocional, una innovació educativa que respon a
les actuals necessitats socials. El principal objectiu de l'educació
emocional és desenvolupar les competències emocionals de l'individu
en diversos àmbits:
-
Consciència emocional.
-
Regulació emocional.
-
Autogestió.
-
Intel·ligència interpersonal.
-
Habilitats de vida.
-
Benestar.
Potenciar aquestes aptituds personals és un complement indispensable per millorar paral·lelament el desenvolupament cognitiu, i així formar els elements essencials de la personalitat integral. Per tant, l'educació emocional és un procés educatiu continu i permanent, que requereix temps i ha d'estar present durant la formació acadèmica i personal al llarg de tota la vida.
Degut a aquest enfocament que engloba i enllaça la vessant
interpersonal amb la cognitiva, l'educació emocional s'ha posicionat
com una eina d'aprenentatge per millorar tendències,
comportaments i actituds constructives i disminuir les destructives,
especialment en els nens i els més joves. Així, aquesta nova
disciplina s'ha convertit en una ajuda per definir estratègies i
proporcionar recursos per afrontar-se a les inevitables experiències
de la vida.
Aquesta eina per la vida quotidiana permet reconduir pensaments i
accions inapropiades, fruit de la manca de control emocional, el qual
pot derivar en estrès, ansietat, depressió, violència i anorèxia,
i altres comportaments de risc que poden derivar en el consum de
drogues o el suïcidi. Educar per redirigir aquestes
circumstàncies requereix dels professionals i els mètodes adients,
que ajudaran a consolidar la competència emocional adquirida segons
les experiències viscudes.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada