Passa al contingut principal

Per què treball per projectes?

Sembla que treballar per projectes estigui de moda però, realment, quin és el sentit de treballar per projectes? Una resposta podria ser: "Per millorar l'aprenentatge dels alumnes". Però amb aquesta resposta no anem a l’arrel de la pregunta. I això ens fa haver de preguntar-nos: "Què cal millorar i què cal que l’alumnat aprengui?". És important pensar en la finalitat de l'educació, d’allò que fem dia a dia, abans de decidir l'aplicació de qualsevol metodologia educativa.

Nosaltres creiem en una educació orientada a la funcionalitat per a la vida, és a dir, que tot el que aprenem ens ha de servir per desenvolupar-nos, viure i conviure en el nostre entorn, societat, país, continent... Això implica tant un aprenentatge per a l'exercici d'un treball (ja que és el sistema de subsistència a la nostra societat), però també per a la convivència en família, amb amics, amb desconeguts; per a l'autonomia personal, per saber moure’ns pel món..., i tot considerant que ho puguem exercir amb sentit crític i amb respecte envers els altres. Tot això és el que ens determina a l'hora de triar com volem que aprenguin els nostres alumnes.


En el cas del treball per projectes, busquem que els alumnes aprenguin els conceptes, procediments i actituds necessaris per a fer front a tot això que els espera, és a dir, ser competents en el seu dia a dia. Però, com s'aprèn a ser competent? Doncs de la mateixa manera que s’aprèn, per exemple, a jugar a futbol: practicant la tècnica, equivocant-se i jugant a futbol. Per tant, practicant i aplicant les competències. Des de l'escola tenim l'oportunitat de proporcionar situacions d’aprenentatge on els alumnes practiquin i apliquin les seves competències, i en conseqüència, les desenvolupin i enforteixin. 
En el treball per projectes es plantegen situacions on els alumnes han de donar resposta a un problema o repte amb les mateixes variables i condicions que ens podem trobar en el nostre entorn fora de l'escola (el que acostumem a dir "a la vida real"), però amb els beneficis del control de la situació i la minimització dels danys, ja que, en cas d'error o d'actuar amb una conducta no apropiada, tenen el suport docent que els ajuda i orienta a trobar el camí més convenient per a cada cas.

En resum, els projectes han de considerar unes característiques que permeti a l’alumnat ajustar-se a aquestes situacions de pràctica i aplicació de les competències per a la vida, per tal d'assolir una finalitat que, no només vol millorar l'aprenentatge dels alumnes, sinó també fer-los capaços de fer front al seu dia a dia i a la seva vida com a infants/joves i futurs adults.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Aprender matemáticas con las TIC

Nos ha parecido fantástico el blog de Eroski de educación, dónde exponen recursos para aprender matemáticas, así que os ponemos un pequeño resumen de las páginas web, programas y blogs que  nos exponen. ¡Esperamos que también os guste!
Magia y dibujos para aprender matemáticas Las horas, los números o las fracciones son fáciles de aprender gracias a la magia. La denominada "matemagia" no es una disciplina nueva, pero cada vez hay más propuestas para aprender con ella:
Descartes. Telepatía, puzzles e ilusiones ópticas, entre otros recursos, conforman el contenido de este portal, con numerosos trucos. Los niños suman, restan, multiplican o dividen sin darse cuenta, a la vez que adivinan el número en el que está pensando uno de sus amigos, la cifra que ha eliminado de una serie o el arco con el radio más grande.
RedEscolar. En esta página web se explican varios trucos para que los pequeños pongan en práctica con amigos y familiares. Han de adivinar números después de p…

3 manualitats senzilles per fer aquest Nadal a l'escola

Pensant quines manualitats fer amb la canalla? En aquest article us oferim tres idees senzilles que es poden fer a la classe amb materials fàcils de trobar i molt econòmics.


Manualitat 1

Espelmes de paper




Senzilles, oi? Us explicarem com fer-les:

Materials a utilitzar:
- 1 full de paper blanc
- 2 fulls de colors (un de vermell i un de groc)
- tisores
- cola

Instruccions:

Pas 1:  Talleudues tires a partird'un fullde paperA4.Després retalleudos trossos depaper, un devermelliun de groc,per fer elfoc.


Pas 2: Enganxeu les tires amb una mica de cola i plegueu-les, de forma que quedin com un acordió. Us posem dues imatges que ho mostren (la primera imatge amb paper blanc i la segona amb papers de colors).





 Pas 3: Agafeu els quadrats de color vermell i groc i retalleu-los per a què tinguin forma de flama i enganxeu-los.


























Pas 4: Finalment, enganxeu-li a sota una quadradet de cartró que faci de base de l'espelma.






Manualitat 2

Calendari d'advent

Aquesta manualitat és molt senzilla de fer i el…